Rättighetsbolaget ISP Sport och fotbollsklubben Kopparbergs Göteborg FC inleder ett samarbete gällande försäljning av kommersiella rättigheter.
– Med vår erfarenhet och kompetens ska vi tillsammans se till att Kopparbergs Göteborg FC tar nästa steg, säger Andreas Ottermark, vd på ISP.

Kopparbergs Göteborg FC har etablerat sig i den absoluta toppen i fotbolls-Sverige. Tidigare i år vann de Svenska Cupen och då OBOS Damallsvenskan tagit sommaruppehåll innehar man förstaplatsen. Nu är det dags att ta ytterligare kliv, vilket görs tillsammans med ISP som tar över försäljningen av klubbens kommersiella rättigheter.
– Det ska bli väldigt spännande att vi, med över 30 års erfarenhet, får komma in i en relativt ung förening och bidra till att den ska ta nästa steg. Det finns en större efterfrågan och ett större kommersiellt värde inom damidrotten nu än tidigare. Den utvecklingen vill vi fortsätta att vara en del av och bidra ytterligare till, säger Andreas Ottermark

För Kopparbergs Göteborg FC väntar i höst Champions League-spel, något klubben har som ambition ska bli ett återkommande inslag årligen.
– Men vi måste vara på tårna och i framkant i all vår verksamhet för att nå våra mål på både kort och lång sikt. Samarbetet med ISP är ett steg vi måste ta för att inte stagnera, på sikt hoppas vi fördubbla vår omsättning, säger Peter Bronsman, ordförande i Kopparbergs Göteborg FC.
– Syftet och förhoppningen är så klart att öka våra intäkter, att bli ännu mer professionella och att befästa vår ställning som en toppklubb i svensk fotboll.

Sedan tidigare har ISP under lång tid jobbat med damidrott på förbundsnivå och sedan ett par år tillbaka även med Djurgården Fotboll och Hockey Dam samt Malmö Redhawks damer. Det nya samarbetet innebär att ISP nu anställer en heltidsresurs men enbart fokus på KGFC.
– Att få in Kopparbergs Göteborg FC i vår produktportfölj innebär därmed att vi blir kompletta på både dam- och herrsidan i storstadsområdena. Det stärker vår närvaro både nationellt och lokalt, säger Andreas Ottermark.