Referenser

"Vi ville komma åt stora klubbar i Sverige. Upplägget ISP erbjuder ger oss den möjligheten i kombination med andra event som t.ex. landslag och landskamper"

Scandic har länge arbetat efter strategin att vara den självklara hotell- och konferenspartnern för svensk idrott. En strategi som gett stort genomslag i Scandics varumärke och ISP bidrar framförallt med exponering och sponsring.

Idag är Scandic dominanten i svensk idrott. De exponeras genom fina partnerskap med bl.a friidrottsförbundet, fotbollsförbundet, handbollsförbundet samt stora klubbar som IFK Göteborg och Djurgården. I samband med de stora idrottsarrangemangen blir Scandic också en naturlig mötesplats för idrottare, företagare och media. Ett möte som skapar nya relationer, affärer och möjligheter för exponering.

– Mathias Kemi, Director Sponsorship & Partnership Scandic Hotell.

"Genom sin seriositet och energi paketerar ISP ihop våra event och ser därmed till att hitta samarbete i allt större sammanhang"

ISP påbörjade samarbetet 2003 i samband med Svenska Skidspelen. Därefter utvecklades vårt åtagande till att även innefatta SM-veckan och Slottssprinten. ISPs arbete är omfattande. Vi har paketerat allt ifrån nationella och internationella paket, innehållande exponering, events och representation. Samarbetet har framförallt inneburit att större företag sökt sig till längdsporten. Effekterna av detta är givetvis ökade intäkter, men också att hela längdsporten blivit starkare som varumärke.

– Johan Sares, Längdchef och marknadsansvarig Svenska Skidförbundet.

”vi har fått en bredare exponering och större effekt tillsammans med isps professionella organisation”

ISP har haft en stor roll i varumärkesbygget av Prioritet Finans. Uppdraget från Prioritet har varit att stärka engagemanget genom att utöka både de lokala och nationella samarbetena.
Inte minst genom utmaningen att utöka de lokala samarbetena utan även stärka sig inom nationell sponsring. Ex. på nya engagemang DIF Fotboll, Handbollsförbundet, Skidförbundet, Friidrottsförbundet, SM-veckan och mycket mer. Dessutom har ISP arbetat för att skapa fina affärsnätverk runt Prioritet Finans. Mötesplatser för relationer, affärer och inspiration.

Effekterna har varit stora för Prioritet Finans. Inte minst då att varumärket är vida känt långt utanför Göteborgs gränser. Varumärket i sig har också stärkts genom upplevelserna från sportens värld. Dessutom har nätverksarbetet lönat sig i mängder av nya affärskontakter och relationer.

"De har gjort så att våra intäkter och sponsring ser väldigt gott ut framöver, och det har varit ett imponerande arbete måste jag säga"

Från 2015 har ISP ett totalåtagande för Djurgården. Vi driftar hela företagssidan med allt vad det innebär: partnerskap, kommersiella rättigheter, hospitality, affärsnätverk, exponering, associationsrätt, digitala kanaler, kundvård och mycket annat. Resan började dock med en enkel och tydlig strategi. Den första aktiviteten var att bygga upp en försäljningsorganisation. ISPs anställningsprofil sökte säljare med hög kompetens och högt engagemang. Snart hade vi en driven säljavdelning på fem personer. Det dröjde inte länge innan den fick fäste på marknaden vilket var startskottet på en mycket positiv utveckling. Inte bara i termer av ökade intäkter, utan också i ny energi.

Samarbetet har gynnat Djurgården på många sätt. För det första har sponsringsintäkterna har ökat rejält. För det andra har DIF utvecklats till ett vitalt och lönsamt affärsnätverk med massor av aktiviteter och events. Och för det tredje har många leverantörsavtal skrivits om till dynamiska samarbeten vilket har sänkt kostnader men samtidigt genererat intäkter. Tillsammans med en utvecklad arenaupplevelse är DIF fotboll en förening som numera arbetar i medvind. ISP ser ständigt nya möjligheter med DIF Fotboll. Detta är bara början.

– ISP har tillfört koncentrerad säljkraft med total fokusering på försäljning samtidigt som de är en del av gänget i Djurgården fotboll, säger Henrik Berggren VD DIF Fotboll.

"Engagemang och flexibilitet i kombination med drivet affärsmannaskap gör att våra varumärken får ett stort genomslag i bruset"

Björnkläder har baserat sin marknadsföring på sport i många år. I denna satsning har ISP varit en självklar partner. Kanske har du sett Björnkläders logo genom Svenska fotbollslandslaget? Eller så har du noterat företagets närvaro i någon annan elitidrott som t.ex. handboll eller längdskidor? Björnkläder finns nästan överallt där det bjuds på idrott av hög kvalitet. Nationellt som lokalt. Just på det lokala planet har Björnkläder utvecklat sitt varumärke genom fina events på arenan. Ett bra exempel kommer från svensk handboll där Björnkläder genomför många populära aktiviteter. Allt ifrån att utse bästa spelaren, arrangera publiktävlingar och uppskattade företagsevent. I kombination med Björnkläders nationella satsningar skapar Björnkläder därmed ett mycket kraftfullt marknadspaket. I denna satsning har ISP en stimulerande roll.

Björkläder satsar stort på idrotten. En strategi som lönar sig. Kännedomen har stigit konstant för varje år. Varumärket fylls på löpande och affärsnätverket breddas för varje event. Något som givetvis reflekteras i en positiv utveckling när det gäller intäkter och ekonomi.

– Magnus Fager, marknadschef Grolls Björnkläder.